Press

Volvo FH16 s převodovkou I-Shift s plazivými stupni rozjezde z klidu 750tunový náklad

V akci „Volvo Trucks vs. 750 tun” stojí před vozidlem Volvo FH16 vybaveným převodovkou I-Shift s plazivými stupni výzva v podobě přepravy extrémně těžkého nákladu. V kabině Volva FH16 sedí Magnus Samuelsson, nejsilnější muž světa a Brian Weatherley, novinář věnující se nákladním vozidlům. Za zády mají 750tunový náklad.

Film „Volvo Trucks vs. 750 tun” si můžete prohlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=5UUz1zTZFfU

 V přístavu ve švédském Göteborgu čeká 300metrový silniční vlak, tvořený 20 přívěsy, které nesou 40 kontejnerů naplněných náhradními díly Volvo. Spolu s tahačem má celá souprava hmotnost 750 tun. Cíl: Rozjet stojící Volvo FH16 a urazit s nákladem 750 tun vzdálenost 100 metrů.

„Převodovka I-Shift s plazivými stupni nabízí rozjezdovou trakci, která je na trhu sériově vyráběných nákladních vozidel jedinečná. Dva nové plazivé stupně umožňují přepravu opravdu těžkých nákladů, rozjezd i v těžkém terénu a jízdu i tak nízkou rychlostí jako 0,5 km/h. Pro přepravu výjimečně těžkých nákladů se běžně používají speciálně konstruovaná vozidla, ale tady půjde o vozidlo Volvo FH16 s neupravovaným sériovým hnacím ústrojím,” vysvětluje Peter Hardin, produktový manažer modelů FM a FMX ve společnosti Volvo Trucks.

Volvo FH16, které se této zkoušky účastní, je vybaveno převodovkou I-Shift s plazivými stupni. V jeho výbavě jsou i nejsilnější nápravy z běžné produktové řady společnosti Volvo. Za volant se posadí Magnus Samuelsson, bývalý držitel titulu „Nejsilnější muž světa”.

„Je jen málo věcí, které se vyrovnají výzvám a vítězstvím nad vlastními fyzickými limity. Ve své kariéře už jsem stál před mnoha těžkými výzvami. Tahle je z nich ale doslova nejtěžší,” říká Magnus Samuelsson.

Po boku bude mít Magnus zkušeného novináře z branže, Briana Weatherleye.

„To, že společnost Volvo Trucks vyvinula automatickou převodovku, která zvládne jízdu se soupravou o celkové hmotnosti 325 tun, je ohromující. Jízda se 700 tunami GCW* s jedním sériově vyráběným tahačem je však něco opravdu strhujícího. Za svou 30letou novinářskou kariéru, kterou jsem věnoval nákladním vozidlům, jsem nic podobného neviděl,” říká Brian Weatherley.

* celková hmotnost soupravy

Specifikace nákladního vozidla

  • Volvo FH16 750 hp (750 koní) ve standardní konfiguraci a s nejsilnějšími nápravami, které společnost Volvo nabízí v rámci běžné produktové řady.
  • Pro zvládnutí tlaku na poháněné nápravě byla zesílena deska pod točnicí.

Jak výzva probíhala

  • Ještě před provedením zkoušky jsme museli provést několik bezpečnostních opatření. Museli jsme například důkladně zkontrolovat spojky mezi všemi 20 přívěsy a co nejpřesněji vyladit tlak ve všech 204 pneumatikách.
  • Přívěsy vezly celkem 40 kontejnerů. Každý přívěs vezl dva kontejnery, které byly naloženy jeden na druhém.
  • Jak už víte, hmotnost soupravy nákladního vozidla a přívěsů s kontejnery přesáhla 750 tun.
  • Poháněné nápravy byly kvůli zajištění dostatečného tření mezi pneumatikami a vozovkou zatíženy nákladem o hmotnosti 40 tun.

Vozidlo odtáhlo tuto soupravu na vzdálenost 100 metrů.

750 tun si můžete představit například takto:

  • 57 vozidel Volvo FH16
  • 350 vozidel Volvo XC90
  • 150 dospělých slonů
  • 4 letadla Boeing 747 Jumbo Jet
  • O něco málo více, než 4,5 větrné turbíny

Převodovka I-Shift s plazivými stupni: fakta

  • Převodovka I-Shift s plazivými stupni posouvá automatické převodovky I-Shift společnosti Volvo Trucks ještě dále.
  • Nová verze převodovky I-Shift byla cíleně vyvinuta pro dosažení výjimečné trakce při rozjezdu a pro zvládnutí jízdy velmi nízkou rychlostí.
  • Převodovka I-Shift s plazivými stupni umožňuje jízdu dokonce i rychlostí 0,5–2 km/h a z klidového stavu rozjede i soupravu s nákladem o hmotnosti 325 tun. Mezi sériově vyráběnými nákladními vozidly s automatickou převodovkou se jedná o jedinečnou schopnost.
  • Převodovka je k dispozici s přímým záběrem a s rychloběhem. Obě verze mohou mít jeden nebo dva plazivé stupně. Dále je také možné si zvolit dva další plazivé stupně pro jízdu vzad.
  • Plazivé stupně rozšiřují běžnou převodovku I-Shift. Kvůli odolnosti vůči velkému zatížení jsou některé díly převodovky zhotoveny z vysokopevnostních materiálů. Převodovka je oproti běžné převodovce I-Shift o 12 cm delší.
  • Převodovka I-Shift s plazivými stupni je k dispozici pro vozidla Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH a Volvo FH16 s motory o objemu 13 a 16 litrů.

 

BACK

Register newsletter

Get to know about Nordic Chamber, our press releases and all news, straight to your inbox.